Direct naar content

Start bouwwerkzaamheden

Vóórdat je mag starten met bouwen moet je eerst het volgende kunnen afvinken:

  • Je hebt een verleende vergunning voor de omgevingsplanactiviteit;
  • Het notarieel transport heeft plaatsgevonden en het restant van de koopsom en eventuele bijkomende kosten zijn betaald;
  • De bouwmelding is gedaan;
  • De grond/het bouwveld is bouwrijp;
  • De startdatum van de bouw is doorgegeven (minimaal 2 dagen voor de start van de bouwactiviteiten geef je via het Digitale Omgevingsloket de startdatum van de bouw door)

De gereedmelding

Als de bouw klaar is dan zal de aannemer het werk aan jou opleveren. Bij de oplevering krijg je, tenzij je anders hebt afgesproken, informatie over wat er is gebouwd en hoe je dat moet gebruiken en onderhouden. Daarnaast krijg je van de kwaliteitsborger een verklaring dat het bouwwerk aan de regels voldoet. Als je zelf de bouwmelding hebt gedaan dan moet je die verklaring en informatie over wat er is gebouwd (het dossier bevoegd gezag) ook zelf aanleveren bij de gemeente. Dit doe je door een gereedmelding te doen via het Digitale Omgevingsloket. Wat er allemaal in het dossier moet zitten, is wettelijk vastgelegd.

Als alle benodigde informatie is aangeleverd bij de gemeente dan mag je 2 weken later jouw nieuwe bouwwerk gaan gebruiken. Als je geen melding doet, deze onvolledig is of de gemeente strijdigheden constateert, dan mag je het gebouw dus (nog) niet gebruiken. De gemeente zal je dan verder informeren over het te volgen proces.