Direct naar content

Het stappenplan van het zelfbouwproces

Het stappenplan

Het stappenplan geeft inzicht in het proces en de termijnen die spelen bij het kopen van een kavel en
het vergunningentraject. Het onderstaande schema laat zien hoe je het zelfbouwproces het beste kunt doorlopen en gaat uit van de maximale termijnen. Je kunt ook sneller een volgende stap zetten.

Stroomschema van het stappenplan

Het stroomschema begint met de ‘Start reservering’. Hierna volgt de stap ‘Opsturen bouwplan voor SRV-toets’. Indien de SRV-toets positief is beoordeeld kan er in 2 sporen worden verder gegaan. Enerzijds kun je de ‘Bouwmelding doen. Anderzijds kun je de ‘Aanvraag vergunning omgevingsplan activiteit (OPA)’ doen. Hierna moet de ‘Koopovereenkomst ondertekend’ worden, daarna ‘Vergunning verleend’ worden. Hierna kan het ‘Notarieel transport’ plaatsvinden.

Na het Notarieel transport kan de “Bouw starten’. Uiteindelijk zal na de bouw de ‘Gereedmelding’ gedaan worden en kan ‘Het bouwwerk in gebruik genomen worden’.

Zelfbouwwoning in Almere Hout

Start reservering

  • De reservering start vanaf ingangsdatum van de reserveringsovereenkomst en eindigt
    12 maand en of zoveel eerder bij het afsluiten van de koopovereenkomst;
  • De inschrijfvergoeding is € 1.000,- en betaal je direct tijdens het reserveren van de
    kavel. Dit bedrag wordt verrekend met de reserveringsvergoeding en wordt niet
    teruggestort;
  • Het formulier om een kavelreservering te annuleren vind je via almere.nl/mijnalmere.

De reserveringsvergoeding

  • De reserveringsvergoeding bedraagt 2,5 % van de koopsom van de kavel;
  • De reserveringsvergoeding dient binnen 3 maand en na ingangsdatum van de
    reserveringsovereenkomst te zijn betaald. Je ontvangt na 2,5 maand een factuur per
    mail;
  • Bij het notarieel transport van de kavel wordt de reserveringsvergoeding verrekend
    met de koopsom van de kavel;
  • De reserveringsvergoeding wordt alleen teruggestort als binnen 3 maanden na
    ingangsdatum van de reserveringsovereenkomst wordt afgezien van reserveren (en de
    reserveringsvergoeding voldaan is).

TOETS STEDENBOUWKUNDIGE RANDVOORWAARDEN (SRV-TOETS)

Het bouwplan voor de SRV-toets lever je binnen 6 maanden na ingangsdatum van de reserveringsovereenkomst in;
• Je levert het bouwplan digitaal in via het aanvraagformulier SRV-toets;
• De afdeling Vergunningen, Toezicht & Handhaving (VTH) bekijkt (eventueel in samenspraak met de stedenbouwkundige) of het bouwplan voldoet aan de regels van het kavelpaspoort;
• Je ontvangt binnen 6 weken schriftelijk bericht;
• Verander je op een later moment je ontwerp, zorg er dan voor dat je je aangepaste ontwerp nogmaals door VTH laat controleren op de regels van het kavelpaspoort.

De aanvraag vergunning omgevingsplanactiviteit (OPA)

  • Deze aanvraag dien je, bij voorkeur binnen 11 maanden na ingangsdatum van de
    reserveringsovereenkomst, doch uiterlijk 8 weken vóór de start van de
    bouwwerkzaamheden, in via het Omgevingsloket of je machtigt je architect of bouwer
    hiervoor;
  • Het in te leveren bouwplan is hetzelfde als het bouwplan van de positieve SRV-toets.
    Voor de vergunningsaanvraag OPA kun je jouw goedkeurde bouwplan gebruiken;
  • Je betaalt leges voor de vergunningaanvraag. Zie Verwijzingsblad Tarieven Zelfbouw
    en de legesverordening;
  • De beslistermijn van compleet ingediende aanvragen is in beginsel 8 weken . Als de
    aanvraag niet compleet is of als er aanvullende informatie nodig is, duurt de
    beslistermijn langer;
  • Na vergunningverlening gaat de bezwaarperiode van 6 weken in . Let op: voor de
    financiering kan de hypotheekverstrekker een onherroepelijke vergunning OPA eisen
    vragen, meestal na een bezwaartermijn van 6 weken zonder bezwaren.

Koopovereenkomst ondertekenen

voorwaarde:

  • positieve SRV-toets
  • De koopovereenkomst dien je binnen 12 maanden na ingangsdatum van de
    reserveringsovereenkomst te ondertekenen;
  • Je maakt uiterlijk 4 weken voor afloop van de reserveringstermijn zelf online een
    afspraak voor het ondertekenen van de koopovereenkomst;
  • Je bent, uiterlijk 1 maand na het ondertekenen van de koopovereenkomst, een
    aanbetaling verschuldigd van 10% van de koopsom. Je ontvangt hiervoor een factuur
    per mail. Deze aanbetaling wordt bi j het notarieel transport verrekend met de koopsom
    van de kavel. In plaats van een aanbetaling van 10% te voldoen, kun je dit bedrag ook
    via een bankgarantie zeker laten stellen.

Bouwmelding

  • De bouwmelding kan op hetzelfde moment gedaan worden als dat de
    vergunningaanvraag OPA wordt gedaan, doch uiterlijk 4 weken voor de start bouw. Dit
    doe je via het Omgevingsloket (of je machtigt je architect of bouwer hiervoor);
  • Het in te dienen bouwplan, behorende bij het borgingsplan voor de bouwmelding, is
    hetzelfde als het bouwplan van de pos itieve SRV toets;
  • Als de bouwmelding niet compleet is, krijg je daarvan bericht en moet je een nieuwe
    melding indienen. De beoordelingstermijn voor de bouwmelding is in beginsel 4 weken.

Notarieel transport

voorwaarden :

  • grond bouwrijp
  • ondertekende koopovereenkomst
  • verleende vergunning OPA op basis van bouwplan met positieve SRV-toets
  • De overdracht van de grond bij de notaris vindt uiterlijk binnen 16 maanden na
    ingangsdatum van de reserveringsovereenkomst plaats. Op dat moment betaal je ook
    het restant van de koopsom en eventuele bijkomende kosten. Nu ben je eigenaar van
    de grond;
  • Uiterlijk 4 weken voor het notarieel transport geef je per e-mail aan de Kavelwinkel
    door bij welke notaris je wilt passeren .

Start bouw

voorwaarden :

  • volledig ingediende bouwmelding
  • melding start bouwwerkzaamheden (ook via het Omgevingsloket)
  • Voordat de bouw kan starten moeten de hoekpunten van de kavel, de hoekpunten van
    het bouwvlak en het vloerpeil worden uitgezet. Laat de aannemer/bouwer op tijd per
    mail een afspraak maken met de gemeente;
  • Na het transport bij de notaris dient de bouw binnen 1 jaar te zijn gestart en moet je
    huis binnen 3 jaar zijn opgeleverd.

Gereedmelding

  • Meld uiterlijk 2 weken voor het in gebruik nemen van de woning via het
    Omgevingsloket dat je woning gereed is. Hi erbij lever je onder andere de verklaring
    van de kwaliteitsborger en het ‘Dossier Bevoegd Gezag’ bij de gemeente in zodat de
    bouwinspecteur weet dat de woning gereed is ;
  • De afdeling VTH toetst of de gereedmelding compleet is en het ‘ Dossier Bevoegd
    Gezag’ in orde is. Bij akkoord mag de woning in gebruik worden genomen. Bij een
    onvolledige gereedmelding informeert de gemeente de indiener hierover. Het
    bouwwerk kan dan nog niet in gebruik worden genomen ;
  • Geef je adreswijziging door aan Burgerzaken via almere.nl/verhuizing.