Direct naar content

Procedure inschrijving, loting en toewijzing CPO Clusterkavels

Inschrijvings- loting- en toewijzingsprocedure die gelden voor de gemeentelijke zelfbouwkavels voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO)

De gemeente Almere stelt clusterkavels ter beschikking, bestemd voor Collectief Particulier
Opdrachtgeverschap (CPO). CPO is een vorm van zelfbouw waarbij particulieren gezamenlijk
woningen realiseren die aansluiten bij hun individuele wensen. Als vereniging gaan de
particuliere opdrachtgevers het CPO-project ontwikkelen. De vereniging treedt dus als
ontwikkelaar op bij de ontwikkeling van een CPO-project waarbij sprake is van meerdere
woningen in één hoofdgebouw en gemeenschappelijke gebruiksruimten. Dit vereist onderlinge
afstemming, samenwerking en gezamenlijke besluitvorming gedurende het hele proces.
Met de clusterkavels wil de gemeente Almere collectieven van maximaal vijf particuliere
opdrachtgevers de kans geven om gezamenlijk woningen te realiseren en zelf te bewonen.
Reguliere projectontwikkeling is daarom nadrukkelijk niet toegestaan. Dit betekent dat alleen
groepen particulieren zich kunnen inschrijven voor deze kavels om in eigen beheer een CPO-project te realiseren.

De bouwvoorschriften en richtlijnen zijn vastgelegd in het kavelpaspoort en het Omgevingsplan.
Hierin wordt beschreven waaraan de bebouwing moet voldoen. Het is nadrukkelijk niet
toegestaan om meerdere vrijstaande woningen op een clusterkavel te bouwen; het moet altijd
één hoofdgebouw zijn waarin meerdere wooneenheden gerealiseerd worden.
De gemeente faciliteert geen begeleiding voor de CPO-vereniging tijdens het traject. De
vereniging gaat daarom zélf op zoek naar een bouw-/procesbegeleider, een architect en een
aannemer.

Voorwaarden inschrijving CPO Overgooi

U mag zich als particuliere opdrachtgever, deelnemend aan het collectief/de bouwgroep, alleen
inschrijven als u op het moment van inschrijving geen reserveringsovereenkomst of
koopovereenkomst voor een andere kavel bent aangegaan met de gemeente Almere en
waarvan de kavel nog niet in eigendom aan u is overgedragen.
Voor iedere opdrachtgever geldt een zelfbewoningsverplichting. Een huishouden – of een
huishouden dat nog gevormd gaat worden – wordt ook altijd als één opdrachtgever gezien.
Onder een huishouden verstaan wij:

  • een alleenstaande, of
  • twee of meer personen die een duurzame gemeenschappelijke huishouding (willen)
    voeren.

    Dit houdt in dat wanneer u de intentie heeft om samen met iemand een huishouden te voeren op
    de clusterkavel (ook als die persoon op het moment van inschrijving nog elders woont), u zich
    niet los van elkaar kunt inschrijven als particuliere opdrachtgevers.
    Het maximum aantal huishoudens per collectief is vijf. Het aantal huishoudens waarmee u
    inschrijft is ook het maximaal aantal woningen dat u mag realiseren op de clusterkavel. Het is
    bijvoorbeeld niet mogelijk om met drie huishoudens in te schrijven en vier of vijf woningen te
    realiseren. Ook al zijn de clusterkavels volgens het kavelpaspoort en het omgevingsplan wel
    geschikt voor vijf woningen. Daarnaast is de grondprijs voor de clusterkavel vast en niet
    onderhandelbaar. Als u dus minder dan vijf woningen realiseert op de clusterkavel, zal de
    grondprijs niet aangepast worden. De personen die het inschrijfformulier invullen (de
    gegadigden), zijn ook degenen die lid moeten worden van de na de inschrijving op te richten
    vereniging.

    Het tijdstip van de inschrijving is niet van belang bij de toewijzingsprocedure. Alle geldige
    inzendingen hebben gelijke kansen bij de toewijzing op basis van een loting.
    Een inschrijving is geldig als vóór de sluiting van de inschrijftermijn aan de volgende
    voorwaarden is voldaan:
  1. De notaris heeft per mail een volledig ingevuld en ondertekend inschrijfformulier
    ontvangen;
  2. De notaris heeft per mail een kopie van het legitimatiebewijs van de inschrijver(s)
    ontvangen;
  3. De notaris heeft de betaling van de € 1.000,- inschrijfvergoeding per opdrachtgever
    ontvangen op de tussenrekening en daarvan een betaalbewijs.

Inschrijvingsprocedure CPO Overgooi

Stap 1: Informatievoorziening
Alle benodigde informatie over de kavels (locatie, afmetingen, grondprijs, etc.) is beschikbaar
via de pagina ‘Clusterkavel’.

Stap 2: Invullen inschrijfformulier
U vult gezamenlijk als op te richten vereniging het bijgeleverde inschrijfformulier in. Hierop
geeft u:

  • De persoonsgegevens per opdrachtgever;
  • De voorlopige naam van de nog op te richten vereniging;
  • Een voorkeur voor een type kavel:
    Een kavel voor geclusterde eengezinswoningen of een kavel voor geclusterde
    meergezinswoningen.

Inschrijfformulier loting CPO kavels

Inschrijving start op woensdag 15 oktober
Inschrijving sluit op woensdag 22 oktober om 9.00 uur

Stap 3: Inleveren inschrijfformulier
Uw volledig ingevulde en ondertekende formulier, een kopie van uw legitimatiebewijs (en eventueel van de
tweede gegadigde) en het betaalbewijs van de betaalde inschrijfvergoeding van € 1.000,- per
opdrachtgever, moeten vóór de sluitingsdatum binnen zijn op het volgende e-mailadres: inschrijving@notarisunie.nl

Sluiting inschrijftermijn: woensdag 22 oktober 2025 om 09:00 uur

Wanneer de notaris heeft vastgesteld dat u aan alle voorwaarden heeft voldaan, dan ontvangt u
van de notaris een bevestiging via de mail (gemiddeld ontvangt u binnen 2 werkdagen bericht).
Vindt de notaris onregelmatigheden of onduidelijkheden in het inschrijfformulier, dan wordt u
hierover per mail bericht. U volgt in dat geval de aanwijzingen van de notaris op. De notaris
bevestigt u uiteindelijk of uw inschrijfformulier juist is ingevuld.

U kunt uw inschrijving intrekken tot het moment van sluiting van de inschrijftermijn. Heeft u de
inschrijfvergoeding op het moment van uw intrekking betaald, dan wordt dit door de notaris aan
u terugbetaald. Het inschrijfformulier, het betaalbewijs van de betaalde inschrijfvergoeding en
worden door de notaris vernietigd.

Inschrijvingen en/of betalingen die door de notaris na sluiting van de inschrijftermijn worden
ontvangen, worden niet meegenomen in de toewijzing. U ontvangt hiervan een bericht via de
mail. De inschrijfvergoeding betaalt de notaris aan u terug en het inschrijfformulier, het
betaalbewijs van de betaalde inschrijfvergoeding en kopieën van legitimatiebewijzen worden
door de notaris vernietigd.

De notaris maakt alleen gebruik van uw persoonsgegevens op het inschrijfformulier om de
loting uit te voeren. De gemeente gebruikt uw gegevens ook voor uw verdere reservering indien
u een kavel krijgt toegewezen.

De notaris communiceert niet over het aantal inschrijvingen en de uitslag. Gelieve geen contact
op te nemen met de notaris anders dan het toezenden van het ingevulde inschrijfformulier en
bijbehorend betaalbewijs. U ontvangt vanzelf bericht over uw inschrijving.

Toewijzingsprocedure CPO Overgooi

De notaris bepaalt via loting de volgorde waarin de kavels worden toegewezen. De gemeente
doet de toewijzing. De toewijzing vindt plaats op basis van de lotingvolgorde en uw voorkeur voor
een type kavel.

De notaris maakt een proces-verbaal van de loting op. Nadat de loting is verricht, geeft de
notaris de persoonsgegevens en het bestand met de lotingvolgorde door aan de gemeente. Na
ontvangst van deze informatie kan de gemeente de procedure met betrekking tot de toewijzing
en reservering van de zelfbouwkavels in gang zetten. De gemeente informeert u via de mail
binnen één week na de loting of u bent in- of uitgeloot en welke kavel voorlopig wordt
toegewezen. De toewijzing is pas definitief als de vereniging in oprichting de door de gemeente
ondertekende toewijzingsbrief ontvangt. Het streven is dat de brief binnen één week na de
toewijzing wordt toegestuurd. Bent u uitgeloot, dan betaalt de notaris de inschrijfvergoeding aan
u terug.

De notaris vernietigt de inschrijfformulieren, betaalbewijzen en de kopieën van de
legitimatiebewijzen van de personen die hebben deelgenomen aan de loting uiterlijk 4 weken na
de lotingsdatum. De gemeente hanteert geen reserve- of belangstellendenlijst.

Vervolg

Op het moment dat de nog op te richten vereniging een kavel krijgt toegewezen dient er binnen
zes weken
een formele vereniging opgericht te worden bij een notaris. Deze vereniging,
bestaande uit de particuliere opdrachtgevers die zich hebben ingeschreven, gaat de
overeenkomst met de gemeente het bouwproces aan.

Daarnaast moet de vereniging duidelijke afspraken maken over interne wisselingen van
deelnemers en de eventuele boete hiervoor tijdens het traject. De gemeente kan toestemming
geven voor interne wisselingen op basis van de daarvoor opgestelde ontheffingsgronden. De
voorwaarden waaronder de gemeente toestemming kan geven zijn uitgewerkt in de
reserverings- en koopovereenkomst. Dit betekent dat wanneer een opdrachtgever om een
geldige reden wil stoppen, er een transparante procedure moet zijn om een nieuwe deelnemer
aan de gemeente voor te dragen zonder de voortgang van het project in gevaar te brengen. Een
nieuwe inschrijving gaat altijd gepaard met de betaling van € 1.000,- inschrijfvergoeding aan de
gemeente.

De reserveringsovereenkomst wordt aangegaan met de vereniging en komt pas tot stand op het
moment dat de vereniging is opgericht en de reserveringsovereenkomst door de vereniging en
de gemeente is ondertekend. In de reserveringsovereenkomst en de opvolgende
koopovereenkomst staan alle termijnen waaraan voldaan moet worden. Er dient door de
vereniging voldaan te worden aan de in de overeenkomsten opgenomen termijnen en de
vereniging geeft opdracht voor de bouw van de geclusterde woningen.
Het inschakelen van een bouwbegeleidingsbureau is tijdens het traject niet verplicht maar
wordt sterk aangeraden.


Meer over de op te richten vereniging is terug te lezen in de ‘Richtlijnen oprichting vereniging CPO’.

Het stappenplan

Per type bouwwerk is er voor het zelfbouwproces een stappenplan beschikbaar. Welk
stappenplan van toepassing is, is afhankelijk van of u als groep gaat voor de bouw van
geclusterde eengezinswoningen of geclusterde meergezinswoningen. Het stappenplan helpt
om het proces overzichtelijk en gestructureerd te laten verlopen.
Het proces voor CPO lijkt in grote lijnen op dat van reguliere zelfbouw (PO) kavels. Het grote
verschil is dat de termijnen voor CPO zijn verruimd. Aangezien u als vereniging afhankelijk bent
van elkaar, is er extra tijd nodig om gezamenlijk beslissingen te nemen en overeenstemming te
bereiken tijdens verschillende fases van het bouwproces.

Op de pagina ‘Clusterkavels’ is alle informatie over de clusterkavels in Overgooi
terug te vinden. Ook kunt u op de kavelkaart per kavel de kaveldocumenten inzien.

Downloadbare versie: Procedure inschrijving loting en toewijzing CPO Clusterkavels (.pdf 200kb)

Voor vragen over de procedure, de kavels of de inschrijving kunt u contact opnemen met de Kavelwinkel via: